Informatie voor docenten

Dit Game Maker lesmateriaal mag gratis worden gebruikt. De handleidingen zijn geschreven met als doel dat er naast Game Maker ook aandacht wordt besteed aan programmeerconcepten. Op deze manier kan een leerling op concept-niveau worden voorbereid op het échte programmeerwerk in bijvoorbeeld Java, Python of PHP.

Elk spel kan in ongeveer één lesuur (50 minuten) gemaakt worden. Mijn eigen ervaring (met brugklassers) is dat alleen de snelste leerlingen dit ook daadwerkelijk lukt. Veelal is er onduidelijkheid over het uitpakken van bestanden, het openen van een bestand in Game Maker, en het bladeren naar de juiste map met sprites. Wanneer u denkt dat ook uw leerlingen deze basis computervaardigheden niet voldoende beheersen, raad ik u aan hier de eerste twee lessen extra aandacht aan te besteden. In bovenbouwklassen zal dit probleem zich overigens minder voor doen.

Presentaties

Onderstaande slides zijn een aanvulling op het online lesmateriaal. Aan het begin en het eind van de les kan in 5 minuten tijd de belangrijkste theorie klassikaal worden behandeld. Er zijn notities in de slides opgenomen die u op weg kunnen helpen.

  1. Sokoban (pptx / pdf)
  2. BreakOut (pptx / pdf)
  3. Pac-Man (pptx / pdf)
  4. Asteroids (pptx / pdf)
  5. Snake (pptx / pdf)
  6. Super Mario (pptx / pdf)

Vragen of opmerkingen?

Dit lesmateriaal was deel van mijn afstudeeronderzoek. Ik ben in 2011 aan de TU Delft afgestudeerd als eerstegraads docent Informatica. Heeft u vragen over mijn onderzoek, de website, het lesmateriaal of wilt u iets anders kwijt? Mailen kan naar .

Gebruikt u het lesmateriaal in de klas? Ik vind het erg leuk als u mij dit laat weten.

Klik hier om terug te keren naar homepagina.